۱۴۰۲ خرداد ۱۵, دوشنبه

واڵتەر کۆهان و چەمکی ئەو بۆ منداڵی.

 


واڵتەر کۆهان و چەمکی ئەو بۆ منداڵی.

واڵتەر کۆهان پێی وایە منداڵی جۆرێکە لە هۆشیاری کە دەتوانرێت بە تێپەڕبوونی کات بە زیندووی بهێڵرێتەوە. لێرەدا دەتوانن دەربارەی ئەم چەمکە و بیرۆکە سەرنجڕاکێشەکانی تر کە لەلایەن ئەم فەیلەسوفەوە وروژێنراون بزانن.


واڵتەر کۆهان فەیلەسوفە و پسپۆڕە لە بابەتە پەروەردەییەکان. ئەو بە شێوەیەکی تا ڕادەیەک جیاواز لە چەمکی منداڵی نزیک دەبێتەوە و کۆمەڵێک بیرۆکەی سەرنجڕاکێش و داهێنەرانەی لەم بوارەدا بەشداری کردووە. ئەمڕۆ وەک "مامۆستای کۆرپە" لە تەمەنی ٦ بۆ ٧٠ ساڵی لە شاری ڕیۆ دی جانیرۆ لە بەرازیل کاردەکات.

لە ڕاستیدا کۆهان پێی وایە منداڵی قۆناغێک نییە لە ژیاندا، بەڵکو فۆرمێکە لە هۆشیاری. ئەو پێی وایە هەرچەندە ئەوە یەکەم ساتەوەختە کە هەموو مرۆڤێک ئەزموونی دەکات، بەڵام دەوڵەتێکیش پێکدەهێنێت کە دەتوانێت و پێویستە بەردەوام بێت لە چاندنی. ئەو قەناعەتی بەوە هەیە کە ئەمە تاکە ڕێگایە کە ژیان سەرنجڕاکێش دەبێت. هەروەها پێی وایە پێویستە هەموو مرۆڤێک هان بدرێت بۆ فەلسەفەکردن.

هەروەها ئەم پسپۆڕە تیشک دەخاتە سەر سوودەکانی شێوازی فێرکردنی سۆکرات. لە ئەنجامدا ئەو پێی وایە مامۆستا نابێ دیدگاکانی خۆیان بۆ دونیا بەسەر کۆرپە (لە هەر تەمەنێکدا بێت) بسەپێنن، بەڵکو لەگەڵیان بن لە گەڕان بەدوای زانستی خۆیان و ڕاستییەکانی خۆیاندا. ئێمە بە وردی لە بیرۆکەکانی کۆهان سەبارەت بە چەمکی منداڵی و کاریگەرییەکانی لە پەروەردەدا دەکۆڵینەوە.

پێموایە ڕەنگە گرنگترین شت ئەوە بێت کە فەلسەفە وای لێکردووم لەبیرم بێت کە من منداڵم، منداڵیم لەبیربێت و منداڵیم ببینم، نەک وەک شتێک لە ڕابردوودا کە دەبێت بەسەریدا زاڵ بم بۆ ئەوەی ببمە گەورە. بەڵام، بە پێچەوانەوە، وەک دەرفەتێک بۆ ئەوەی زیاتر لەو گەورەساڵانە بم کە دەمەوێت ببم لەوەی کە بووم. “

-واڵتەر کۆهان-

کۆهان ئاماژە بە منداڵی دەکات وەک حاڵەتێک کە تێیدا منداڵان کراوەن بەرامبەر بە سەرسوڕهێنەر.

واڵتەر کۆهان و منداڵی

واڵتەر کۆهان پێی وایە منداڵی لە سەرووی هەموو شتێکەوە مەرجێکە. مەرجێکی ئازادییە، کراوەیە بەڕووی سەرسوڕهێنەر و کنجکاودا لەبارەی نەزانراوەکانەوە. لە ڕاستیدا پەیوەندییەکی نزیک بە پڕبوونی بوونەوە هەیە، و دەتوانرێت بە تێپەڕبوونی کات بە زیندووی بهێڵرێتەوە. ئاماژە بەوە دەکات کە چەمکی منداڵی ئەم سێ واتایەی خوارەوە لەخۆدەگرێت:



کرۆنۆس. ئەمەش ئاماژەیە بۆ کاتی منداڵی و پەیوەستە بە چەمکی کلاسیکییەوە. پەیوەستە بە زانستەوە. بە شێوەیەکی سەرەکی باس لە گەشەسەندنی بایۆلۆژی و دەروونی کۆمەڵایەتی دەکات کە لە ساڵانی یەکەمی ژیاندا ڕوودەدات.

ئایۆن. ئەمەش پەیوەستە بە تێپەڕبوونی کات و پەرەسەندن. بە تایبەتیتر بۆ ئەو جۆرە ئەزموونانەی کە دەچنە ناو دامەزراوەکانەوە و دەیگۆڕن. بۆ نموونە دروستکردن و دۆزینەوە و داهێنان. ئەو شێوازەیە کە ئێمە بە درێژایی ژیان منداڵی دەردەبڕین.

کایرۆس. ئەمە ماوەیەکی نادیارە، کە شتێکی گرنگ ڕوودەدات. ئەو "شتە" هیچ سوودێکی دەستبەجێی نییە، بەڵکو تێکچوونێکی دیاریکراو یان زیادەڕۆیی دروست دەکات کە دەبێتە هۆی زۆری. ئەمانە ئەو ساتانەن کە هەستەکان دەمانڕفێنن، پەپوولە لە گەدەماندا دەردەکەون یان هەست بە پەپولەی گەردوون دەکەین لە دەمارەکانماندا. خۆشبەختییە بە هەر شێوەیەک دەرببڕدرێت.

منداڵی و قوتابخانە

کۆهان پێی وایە قوتابخانەی تەقلیدی دروست نەکراوە بۆ گۆڕینی بەڵکو بۆ بەرهەمهێنانەوەی ئەوەی لە کۆمەڵگادا قبوڵکراوە. لەو بیرۆکەیەوە دەست پێدەکات کە منداڵی دەنگی نییە یان هیچی نییە بیڵێت. لە بنەڕەتدا مەبەستی ئەوەیە کە تاکە کەسانێک کە وشەکە بەکاردەهێنن، مامۆستا و دامەزراوەکانن. جگە لەوەش پێدەچێت ئەرکی ئەوان "لابردنی منداڵان لە نەزانی" یان "هەڵە" بێت.


بۆیە پێی وایە گوێگرتن لەدەست دەچێت، تەنها کاتێک نەبێت کە دەتوانێت ڕێگری لە پرۆسەی گواستنەوە بکات. بەڵام کاتێک کەسێک گرنگی بە منداڵەکان دەدات، ئاماژە بە شتێکی نوێ دەکەن. لە ڕاستیدا تەنانەت دەتوانن شێوازی نوێی قسەکردن و ناونانی شتەکان دروست بکەن. وەک ڕوونکردنەوەیەکی منداڵانە سەیر دەکرێت کە پێویستە لێی تێبگەین و ئەوەندە کۆنترۆڵ نەکرێت.

بەڵام ئەمە تەنها منداڵان ناگرێتەوە. وەک پێشتر ئاماژەمان پێدا، کۆهان دەڵێت منداڵی کاتێک تەمەنێکی دیاریکراو گەیشتە کۆتایی نایەت، بەڵکو هەمیشە ئامادەیە. زیاتر لە ساتەکانی پڕبوونی سۆزداری و دروستکردن و داهێناندا ئامادەیە. جگە لەوەش لەم کاتانەدا دەبێت گوێیان لێبگیرێت، نەک کۆنترۆڵکردن.

ئەم فەیلەسوفە پێی وایە پێویستە گوێی لە منداڵان بگیرێت نەک کۆنتڕۆڵی منداڵەکان بکەن و وا خۆیان نیشان بدەن کە دەنگیان نییە.

هەستیارییەک بە منداڵی

کۆهان لەبری ئەوەی شێوازێکی دیاریکراو دیاری بکات یان بیرۆکەی نوێ بچێنێت، بەنیازە هەستیاری بەرامبەر بە منداڵی پەروەردە بکات. بێگومان ئەمە دەبێت لە دایک و باوک و مامۆستاوە دەست پێبکات، لە منداڵی بچووکەوە. ئەرکی زیاتر ئەوەیە کە ڕێگەیان پێبدات و یاوەرییان بکات نەک مەرجدارکردنیان.

جگە لەوەش، کۆهان پێی وایە هەستیاری بەرامبەر بە منداڵی دەبێ بۆ گەورەکانیش بگرێتەوە. لە ئەنجامدا گەورەساڵ دەبێت پێشوازی لە هاتنی منداڵی ڕاستەقینە لە ناو خۆیدا بکات و ئاهەنگ بگێڕێت. ئەمە تەنها دەربڕینی ئیحترامێک یان دەرکەوتنی ئیگۆسەنتەریزم نییە، بەڵکو خۆبەخۆ، نزیکبوونەوەی تاک لە یاریکردن، گەڕان بەدوای مومکین و ئەزموونی قووڵی هەستەکانیاندا دەگرێتەوە.

واڵتەر کۆهان بانگەشەی ئەوە دەکات کە منداڵی لە سەرووی هەموو شتێکەوە سەرچاوەی خۆشی و ئازادییە. دەبێت لە منداڵی بچووکدا پارێزراو بێت و لە گەورەساڵدا پشتڕاست بکرێتەوە. ئەگەر ئەمەمان بکردایە، هەموومان دەمانتوانی چێژ لە سەرگەرمی ژیان زیاتر وەربگرین.

ئەزموونەکانت بگۆڕە بۆ سەرچاوەی هەست و سۆزی ئەرێنی.

شێوازی بیرکردنەوەت لە هەموو ئەزموونەکانت لە ژیاندا کاریگەری لەسەر هەستەکانت هەیە، ئەمەش لە بەرامبەردا کاریگەری لەسەر ڕەفتارەکانت دەبێت. گۆڕینی ئەو ئەزموونانەی کە بەدرێژایی ساڵان کەڵەکەتان کردووە بەرپرسیارە لەوەی ئەمڕۆ لە کوێدایت. چەسپاندن بەو هەستانەی کە لە ئەنجامی هەڵسەنگاندنێکی نەرێنی ئەزموونێکەوە دەرئەنجامی دەدەن، دەتوانێت زیانبەخش بێت، بۆیە با فێربین لە چاویلکەیەکی جیاوازەوە سەیری ژیان بکەین و هێزی ئەفسوناویمان پەرەپێبدەین بۆ گۆڕینی شتەکان.

لەبیرت بێت کە تۆ هێزت هەیە بۆ گۆڕینی ئەزموونەکانت. پەرەپێدانی ئەم دەسەڵاتە و گۆڕینی کاریگەریی ئەم ئەزموونانە وەک جۆرێک لە سیحر دەچێت. مێدیتەیشن، دووپاتکردنەوەی ئەرێنی، بینین، وردبینی و گۆڕینی سەرنج تەنها چەند ڕێگەیەکن بۆ بەرهەمهێنانی ئەم سیحرە.

هێزی مێدیتەیشن

مێدیتەیشن بریتییە لە ڕێگەدان بە بیرکردنەوەکان بەبێ ئەوەی لەلایەن بیرکردنەوەکانەوە گیریان خواردبێت، لە دۆخێکی ئارام و لە ژینگەیەکی ئارامدا بڕژێن. لە ڕێگەی تەکنیکەکانی هەناسەدانەوە دەتوانیت دۆخێکی ئیسراحەت بەدەست بهێنیت کە چەندین سوودی دەروونی و سۆزداریت بۆ دابین دەکات.

لە ڕوانگەی دەروونی و فیزیۆلۆژییەوە، مێدیتەیشن دەتوانێت ببێتە هۆی گۆڕانی بارێکی هۆشیاری. هەروەها هەناسەدانی هۆشیار و شلبوونەوەی پێشکەوتووی ماسولکەکان سوودبەخشن، لە ڕووی مەعریفیەوە. بە ڕاهێنان لەسەر مێدیتەیشن، دەتوانیت بیرکردنەوە خەمۆکییەکانت کەم بکەیتەوە و ئارامییەکی زیاتری دەروونی بەدەستبهێنیت.

ئەگەر فۆکۆسی سەرنجت بگۆڕیت، دەتوانیت هەستەکانت بگۆڕیت

لە ڕووی فیزیۆلۆژییەوە، چەند چرکەیەکی دەوێت تا جەستە زانیارییەکان پرۆسێس دەکات و دواتر دەگەڕێتەوە بۆ دۆخێکی ئاسایی کاتێک هەستێکی نەرێنی هێرش دەکاتە سەر جەستە. بەڵام ئەگەر دوای ئەوە بەردەوام بین لە بیرکردنەوە لەوەی کە چی دڵتەنگ یان توڕەی کردین، ئەم پرۆسەی فیزیۆلۆژییە خۆی دووبارە دەبێتەوە و لەم هەستەدا دەمانخاتە تەڵەوە، دەبێتە هۆی بازنەی خراپ.


دەتوانیت هەستەکە بگۆڕیت بە گۆڕینی فۆکۆسی سەرنجەکانت. کاتێک هەست بە هەستێکی نەرێنی دەکەیت، ساتێک بۆ هەناسەدان تەرخان بکە، کاتێک هەستت کرد کە هەستت نەماوە، سەرنجت لەسەر شتێکی تر بێت. بیر لە شتێکی جیاواز بکەرەوە یان بیکە، بیر لە یادەوەرییەکی خۆش بکەرەوە، گوێ لە مۆسیقا بگرە یان سەیری فیلمێکی سەرگەرمی بکە کە دەتوانیت لەبری ئەوە سەرنجی لەسەر بدەیت.

بینین وەک ستراتیژییەک بۆ گۆڕینی ئەزموونەکانت

بینین تەکنیکێکە کە پەروەردەی ئەرێنی دەکات، کارلێکی کیمیایی ئەرێنی لە مێشکدا بەرهەم دەهێنێت و جەستە ئارام دەکاتەوە. هەروەها ڕێگەت پێدەدات بۆ ماوەیەک لە ڕۆتینی ڕۆژانە و فشاری دەروونیت ڕزگارت بێت. ئەمەش بەشێکی تری ئەو سیحرەیە کە دەتوانێت ئەزموونەکانت بگۆڕێت.


ئێلسا پانسێت لە کتێبی وەحییە بچووکەکاندا ٢٥٠ ڕۆتینی خێرا پێشکەش دەکات بۆ باشترکردنی ژیانی ڕۆژانەت. لە "باخچەی گۆڕانکاری"دا خوێنەر بانگهێشت دەکات بۆ سەردانی شوێنێکی ئاسوودە کە مرۆڤ تێیدا تێک نەچێت.

لەوێشەوە ئەم دیمەنە پێشکەش دەکات: “بیربکەرەوە کە بچیتە ناو باخچەیەکەوە، دەتوانیت بە تەواوی بەو شێوەیەی کە دەتەوێت بیخەیتە بەرچاوت. لەم شوێنە سروشتییەدا، تۆ مۆڵەت بە خۆت دەدەیت کە بە هەر شێوەیەک کە بتەوێت خۆت بگۆڕیت: بۆ تیغێکی چیمەن کە لە هەوادا دەلەرزێت، پارچەیەک گڕانایتی بێ جووڵە، زەبەلاحێک کە بەرەو باخچەکە ڕادەکات، باڵندەیەکی ڕەنگاوڕەنگ کە لە سەرووی دارەکانەوە دەفڕێت...”

هێزە ئەفسوناوییەکانی دووپاتکردنەوەی ئەرێنی

چاودێریکردنی بیرکردنەوەکانت یەکەم هەنگاوە بۆ ئەوەی تێبگەیت کە مێشکت لە چی پێکهاتووە. زۆربەی ئەو شتانەی هەست دەکەیت لە ئێستاوە بەپێی بیرکردنەوەکانت دیاری دەکرێت. بە گۆڕینی شێوازی بیرکردنەوەت، بەم شێوەیە دەتوانیت شێوازی مامەڵەکردن و هەستکردنت بگۆڕیت.


دەتوانیت مێشکت فێر بکەیت کە واز لە سەرنجدان لەسەر شتە نەرێنییەکان بهێنێت کە تەنها هەست و سۆزی نەرێنی بۆ خۆیان ڕادەکێشن. بەڵکو دەتوانیت بیرکردنەوەکانت بەرەو دووپاتکردنەوەی ئەرێنی ئاراستە بکەیت و فێر بیت کۆتایی بەو لێکدانەوە نەرێنییانە بهێنیت کە بەزۆری ئەنجامی دەدەیت.

دووپاتکردنەوەی ئەرێنی بریتییە لە گۆڕینی ئەو بیرکردنەوە و بیرۆکە نەرێنیانەی کە لەبارەی خۆتەوە هەتە، پێدانی خولگەیەکی ئەرێنییان (بۆ نموونە منم...، دەتوانم...، توانام هەیە...).


ئەزموونە نەرێنییەکانت بکە بە ساتەکانی بەردەوام

لێرە بوون و ئێستاش دەتوانێ قورس بێت، بە تایبەت ئەگەر ڕاهاتووین لەسەری. سەرنج و فێربوون و هەوڵی دەوێت بۆ پاڵنانی بیرکردنەوە و نیگەرانییە نەرێنییەکانی مرۆڤ. بەڵام ئەگەر بتوانیت ئەم هەنگاوە بەدەست بهێنیت، ئەوا ئامرازێکی زۆر بەسوودت دەبێت کاتێک باس لە گرنگیدان بە دۆخێکی دیاریکراو و پشتگوێخستنی سەرقاڵکردن و بیرکردنەوە پیسکەرەکان دەکرێت.

وەسوەسە بۆ کێشەکانی ڕابردوو یان تاوانباری بەرامبەر ڕەفتارەکانی ڕابردوو دەتوانێت ببێتە هۆی ناڕەزایی و تەنانەت خەمۆکی. بۆ گۆڕینی نیگەرانییەکانی ڕابردوو یان داهاتوو، پێویستە لە ئێرە و ئێستادا بژیت. ئێستا دیارییەکە، هەر بۆیە بە ئینگلیزی پێی دەوترێت present و هێزی گۆڕانکارییەکەی زۆر گەورەیە.


ئاماژەی بەوەشکردووە، "لە ژیانمدا زۆر نیگەرانیم هەبووە، زۆربەیان هەرگیز نەهاتنە دی".


-مارک توین-

هەستەکان وەک خواردن وان، و کاریگەرییان لەسەر گەدە هەیە

هەستەکان بە خۆش و ناخۆش، هەر وەک خواردنێک کاردەکەن کە جەستەت دەبێت هەرس بکات. نابێت جێگەی سەرسوڕمان بێت کە جۆری ئەو هەستانەی کە ئەزموونی دەکەیت کاریگەری لەسەر ڕیخۆڵەکانت دەبێت. هەر وەک خواردنی باش یان خراپ. هەستکردن بە گرێیەک لە گەدەماندا کاتێک ترساوین یان پەپوولە بەناوبانگەکان کاتێک عاشق دەبین تەنها یەک دوو نموونەن بۆ ئەم پەیوەندییەی نێوان دەروون و کۆئەندامی هەرس. بەڵام... ئایا دەتوانین کاریگەرییە نەرێنییەکانیان کۆنتڕۆڵ بکەین یان کەم بکەینەوە؟

"ژیان جێرۆندێکە نەک بەشێک."


-ئۆرتێگا و گاسێت-


بۆچی هەستەکان و گەدە و کۆئەندامی هەرس بەیەکەوە گرێدراون؟

دکتۆر ماریۆ ئالۆنسۆ پویگ، پسپۆڕی نەشتەرگەری و کۆئەندامی هەرس، ڕوونیدەکاتەوە، ئەو کاریگەرییە دەستبەجێیەی هەستەکانمان لەسەر گەدەمان هەیە، چونکە یەکێک لە گرنگترین نەخشە سۆزدارییەکانی مێشکمان کە ئینسولایە، زانیاری لە کۆئەندامی هەرسەوە وەردەگرێت.

جگە لەوەش ئەو بەشەی کۆئەندامی دەمار کە بەرپرسە لە سیستەمی گەدە و ڕیخۆڵە و ناوپۆشی گەدە، مادەی ئاماژەدەر لەخۆدەگرێت، هەروەک مێشک. جێگای سەرسوڕمانە ئەم پێکهاتە کە لە تۆڕێکی سەد ملیۆن دەمار پێکهاتووە، ڕێگە بەم سیستەمە دەدات بە شێوەیەک بیربکاتەوە و فێربێت کە سەربەخۆ بێت لە مێشک، هەر بۆیەش پێی دەوترێت "مێشکی دووەم".


سێ "مێشک"مان هەیە - یەکێکیان لە گەدەدایە

ئێمە یەک، نەک دوو، بەڵکو سێ "مێشک"مان هەیە کە لە جەستەدا دەستنیشانکراون. لە دەرەوەی ئەوەی دەیزانین، دووەم و سێیەمیشمان هەیە لە کۆئەندامی هەرس و لە دڵدا. 90%ی سیرۆتۆنین – ئەو هۆرمۆنەی کە باری دەروونی ڕێکدەخات – لە ڕاستیدا لە کۆئەندامی هەرسدا بەرهەم دێت.

ئەم سێ "مێشکە" دەبێت لە بەریەککەوتندا بن و پێکەوە کاربکەن. دکتۆر پویگ دڵنیامان دەکاتەوە کە کاتێک مرۆڤ ڕزگاری دەبێت، کاریگەرییە زیانبەخشەکانی لەسەر ئاستی جەستەیی دەزانرێت.


لە حاڵەتی کۆئەندامی هەرسدا، کەسەکە لەوانەیە تووشی نەخۆشییەکانی وەک توڕەیی ڕیخۆڵە، گرژبوون، کێشەی هەرسکردن و هتد ببێت، بەداخەوە دەتوانرێت یارمەتییەکی کەم پێشکەش بەو نەخۆشە بکرێت کە بەدەست ئەمانە دەناڵێنێت لە ڕوانگەی پزیشکییەوە. بەڵام لە لایەنی سۆزدارییەوە چارەسەر هەیە.

ڕزگارت بێت لە دڵەڕاوکێ و گەدەت ئارام بکەرەوە

ئەگەر کەسەکە ئاستی دڵەڕاوکێی دابەزێنێت یان ژیان بە هیوایەکی زیاترەوە ببینێت، زۆرجار کۆئەندامی هەرس بە شێوەیەکی سروشتی لەگەڵ مێشکی سەردا هاوکات دەبێت.


دەست بکە بە زەردەخەنە، تەنانەت ئەگەر ساختەش بێت!

شتێکی هێندەی سادە – یان ڕەنگە لە هەندێک بارودۆخدا بە هەمان شێوە سادە – وەک چرپاندنی زەردەخەنەیەک توانای گۆڕینی ڕێڕەوی دڵەڕاوکێی هەیە. پەیام بۆ مێشک دەنێرێت کە هەموو شتێک باشە.

هەرچەندە ڕەنگە لە سەرەتادا قورس بێت، بەڵام ڕەنگە مێشکمان هەست بە ناچاری بکات کە خۆی لەگەڵ پەیامەکەدا بگونجێنێت ئەگەر توانیمان لە دۆخێکی نائارامدا زەردەخەنە بکەین.


دەوترێت "زەردەخەنەی ڕاستەقینە" - واتە زەردەخەنەیەکی نائیرادی یان خۆبەخۆ - هەمان کاریگەری لەسەر مێشک هەیە وەک زەردەخەنەیەکی ساختە. نزیکە وەک ئەوەی دەستخۆشییەک یان مژدەیەکمان پێ بگات.

ڕزگارت بێت لە هەست و سۆزە ژەهراویەکان

لە نێوان ٦٠ بۆ ٩٠%ی هەموو ڕاوێژکارییەکان لە دامەزراوە پزیشکییەکاندا دەگەڕێتەوە بۆ ئەوەی پێی دەوترێت "هەست و سۆزی ژەهراوی" (توڕەیی، دڵەڕاوکێ، دڵتەنگی، توڕەیی، شەرم، ئیرەیی، تاوانباری، دوژمنایەتی، بێزاری...) و دەردانی کۆرتیزۆڵ - ئەو... هۆرمۆنی ترس.

سەیرکردنی شتەکان لە دیوی گەشاوەی ژیاندا ئەنجامەکەی گۆڕانکارییەکی جەستەیی لێدەکەوێتەوە. دروستبوونی شانە نوێیەکانی مێشک کە ڕێگەمان پێدەدات خۆمان دابهێنینەوە و بەو هۆیەوە بتوانین بە شێوەیەکی بەردەوام سەرنجمان لەسەر بەشە ئەرێنییەکان بێت.


واز لە قوتوکردنی هەستەکانت بێنە، بیاننووسە

نرخی بەردەوامبوون لە قوتووکردنی هەست و سۆزە نەرێنییەکانت دەتوانێت نەخۆشی بێت. ئەمە هۆکارێکی زۆر باشە بۆ ئەوەی دەست بکەین بە دەستگرتن بەسەریاندا.

یەکێک لە تەکنیکەکان کە دکتۆر پویگ پێشنیاری کردووە بریتییە لە نووسینی ئەوان. بە بیرکردنەوە لە هەستەکانت لە نووسیندا، دەتوانیت بە ناوچەی پێشەوەی چەپ و پێش پێشەوەدا تێپەڕیت - بنەمای هەست و سۆزە ئەرێنییەکان.

بە خستنەڕووی هەست و سۆزە نەرێنییەکان لە ڕێگەی زمانەوە، بە ڕەهایی دەبێت بە ناوچەی پێش بەرەی چەپدا تێپەڕن و ئەمەش بە شێوەیەکی ئۆتۆماتیکی هێزیان کەمدەکاتەوە.


ئەگەر هەستەکە توڕەیی بوو، بڕۆ بۆ ڕاکردن

کاتێک ڕووبەڕووی توڕەیی دەبێتەوە، ماریۆ ئەلۆنسۆ پویگ پێشنیاری ڕاکردن دەکات، و خێرا. چونکە ئەو ئۆکسیتۆسین و بێتا ئەندۆرفینەی کە جەستە بەرهەمی دەهێنێت لەکاتی ڕاکردندا پەیوەندییەکانی ئەمیگدالا و هایپۆتالاموس دەبڕێت – بنەمای کاردانەوەی توڕەیی

بەم زانیاریانە ڕوونە کە باشترین شت بۆ تەندروستی و خۆشگوزەرانیمان ئەوەیە کە واز لە هەڵگرتنی هەست و سۆزە نەرێنییەکان بهێنین. بەم شێوەیە خۆمان لە کێشەی هەرس و نەخۆشییە مەترسیدارترەکانی تر کە پەیوەندییان بە گەدە یان ڕیخۆڵەکانەوە هەیە، بەدوور دەگرین.


پێش ئەوەی قاپێک لەسەر نائومێدییەکانمان دابنێین، نائومێدیمان بپارێزین یان توڕەییەکەمان قفڵ بکەین، پێویستە ئەوەمان لەبیربێت کە بە وەرگرتنی قەڵەمێک و نووسینی هەستە نەرێنییەکانت لەسەر کاغەز، بژاردەیەکی زۆر باشتر بە خۆت دەدەیت لەوەی کەڵەکەیان بکەیت.


Walter Kohan and his conception of childhood.

Walter Kohan believes that childhood is a form of consciousness that can be kept alive over time. Here you can find out about this concept and other interesting ideas raised by this philosopher.

Walter Kohan is a philosopher who specializes in educational issues. He approaches the concept of childhood in a rather different way and has contributed a number of interesting and innovative ideas to this field. Today he works as an "infant teacher" from the age of 6 to 70 in the city of Rio de Janeiro in Brazil.

In fact, Kohan believes that childhood is not a stage in life, but a form of consciousness. He believes that although it is the first moment that every human being experiences, it also constitutes a state that they can and should continue to cultivate. He is convinced that this is the only way life will be interesting. He also believes that every person should be encouraged to philosophize.

This specialist also highlights the benefits of the Socratic teaching method. Consequently, he believes that teachers should not impose their visions of the world on infants (of any age), but accompany them in the search for their own knowledge and their own truths. We will explore Kohan's ideas about the concept of childhood and its implications in education in more detail.

I think perhaps the most important thing is that philosophy has enabled me to remember that I am a child, to remember my childhood and see my childhood, not as something in the past that I have to overcome in order to become an adult. But, on the contrary, as an opportunity to be more of the adult I want to be than I was. “

-Walter Kohan-

Kohan refers to childhood as a state in which children are open to the surprising.

Walter Kohan and childhood

Walter Kohan believes that childhood is above all a condition. It is a condition of freedom, open to the surprising and curious about the unknown. In fact, it is closely associated with the fullness of being, and can be kept alive over time. He points out that the concept of childhood includes the following three connotations:


Chronos. This refers to the temporality of childhood and is associated with the classical concept of it. It is connected to science. It mainly addresses the biological and psychosocial development that takes place during the first years of life.

Aion. This is linked to the passage of time and evolution. More specifically to the types of experiences that break into the established and change it. For example creation, discovery and innovation. It is the way in which we express childhood throughout life.

Kairos. This is an indefinite period, when something important happens. That "something" has no immediate benefit, but creates a certain disorder or excess that leads to abundance. These are the moments when emotions kidnap us, butterflies appear in our stomachs or we feel the pulse of the universe in our veins. It is happiness in whatever way it is expressed.

Childhood and school

Kohan believes that the traditional school is not made to transform but to reproduce what is accepted in society. He starts from the idea that childhood has no voice or has nothing to say. Basically, he means that the only people who use the word are the teachers and the institutions. Moreover, it seems that their function is to "remove children from ignorance" or "error".


Therefore, he believes that listening is missed, except when it can hinder the transmission process. But when someone pays attention to the children, they will signal something new. In fact, they can even create new ways of speaking and naming things. It is seen as a childlike clarity that needs to be understood and not so much controlled.

However, this does not only apply to the children. As we mentioned earlier, Kohan argues that childhood does not end when a certain age is reached, but is always present. It is more present in moments of emotional fullness, creation and invention. At these times, moreover, they must be listened to, rather than controlled.

This philosopher believes that children should be listened to rather than controlling them and pretending that they do not have a voice.

A sensitivity to childhood

Rather than specifying a specific method or implanting new ideas, Kohan intends to foster sensitivity to childhood. Of course, this must start with parents and teachers, with young children. Its function is more to let them be and accompany them than to condition them.

In addition, Kohan believes that sensitivity to childhood should also apply to adults. Consequently, the adult must welcome and celebrate the arrival of the true child within himself. This is not only an expression of a whim or a manifestation of egocentrism, but it involves the spontaneous, the individual's approach to play, the exploration of the possible and the deep experience of their feelings.

Walter Kohan claims that childhood is above all a source of joy and freedom. It must be protected in the young child and confirmed in the adult. If we did this, we could all enjoy the adventure of living more.

Transform your experiences into sources of positive emotions.

The way you think about all your experiences in life influences your emotions, which in turn influences your behavior. Transforming your experiences you have accumulated over the years is responsible for where you are today. Clinging to feelings that result from a negative evaluation of an experience can be harmful, so let's learn to look at life through a different lens and develop our magical power to transform things.

Remember that you have the power to transform your experiences. Developing this power and transforming the impact of these experiences seems like a form of magic. Meditation, positive affirmations, visualization, mindfulness, and shifting attention are just a few ways to produce this magic.

The power of meditation

Meditation involves letting the thoughts flow without being trapped by them, in a relaxed position and in a peaceful environment. Through breathing techniques, you can achieve a state of relaxation that provides you with a variety of psycho-emotional benefits.

From a psychological and physiological point of view, meditation can induce an altered state of consciousness. Conscious breathing and progressive muscle relaxation are also beneficial, cognitively. With training in meditation, you can reduce your depressive thoughts and achieve greater peace of mind.

If you change the focus of your attention, you can change your feelings

Physiologically speaking, it takes a few seconds for the body to process the information and then return to a normal state when a negative emotion invades the body. But if after that we continue to think about what made us sad or angry, this physiological process will repeat itself and trap us in this feeling, leading to a vicious circle.


You can change the feeling by changing the focus of your attention. When you feel a negative emotion, take a moment to breathe, and when you feel it disappear, focus on something else. Think about or do something different, think of a happy memory, listen to music or watch an entertaining movie that you can focus on instead.

Visualization as a strategy for transforming your experiences

Visualization is a technique that fosters positivity, produces positive chemical reactions in the brain and relaxes the body. It also allows you to escape from your daily routine and stress for a while. This is another part of the magic that can transform your experiences.


Elsa Punset offers 250 quick routines to improve your daily life in The Book of Little Revelations. In "the garden of transformation" she invites the reader to visit a comfortable place where one will not be disturbed.

From there, she offers the following visualization: “Imagine walking into a garden, you can imagine it exactly as you want. In this natural place, you give yourself permission to transform yourself in any way you want: into a blade of grass swaying in the breeze, a piece of motionless granite, a giant running towards the garden, a colorful bird flying above the trees…”

The Magical Powers of Positive Affirmation

Observing your thoughts is the first step towards understanding what your mind is made of. Most of what you feel is already determined by what you think. By changing the way you think, you can thus change the way you act and feel.


You can teach your mind to stop focusing on negative things that only attract negative emotions. Instead, you can direct your thoughts towards positive affirmations and learn to put an end to the negative interpretations you usually make.

Positive affirmations are about changing negative thoughts and ideas you have about yourself, giving them a positive spin (eg I am…, I can…, I am capable…).


Turn your negative experiences into ongoing moments

Being here and now can be difficult, especially if we are not used to it. It takes attention, learning and effort to push aside one's negative thoughts and worries. But if you can achieve this step, you will have a very useful tool when it comes to focusing on a specific situation and ignoring distractions and contaminating thoughts.

Obsessing over past problems or guilt about past behaviors can lead to resentment and even depression. To transform your past or future worries, you must live in the here and now. The present is a gift, which is why it is called present in English, and its transformative power is enormous.


"I've had many worries in my life, most of which never came true."


-Mark Twain-

Emotions are like food, and they affect the stomach

Emotions, both pleasant and unpleasant, act just like food that your body has to digest. It should come as no surprise that the type of emotions you experience will affect your gut. Just like good or bad food. Feeling a lump in our stomach when we are scared or the famous butterflies when we are in love are just a couple of examples of this connection between the mind and the digestive system. But… can we control or minimize their negative effects?

"Life is a gerund, not a participle."


-Ortega y Gasset-


Why are emotions, the stomach and the digestive system connected?

Doctor Mario Alonso Puig, a specialist in surgery and the digestive system, explains that the immediate effect our emotions have on our stomachs happens because one of the most important emotional maps in our brain, the insula, gets information from the gastrointestinal tract.

Furthermore, the part of the nervous system responsible for the gastrointestinal systems and the lining of the stomach contains signaling substances, just like the brain. Surprisingly, this structure, consisting of a network of one hundred million neurons, allows this system to remember and learn in a way that is independent of the brain, which is why it is also called "the second brain".


We have three "brains" - one of them in the stomach

We have not one, not two, but three “brains” identified in the body. Beyond the one we know of, we also have a second and third in the gastrointestinal tract and in the heart. 90% of serotonin – the hormone that regulates mood – is actually produced in the digestive system.

These three "brains" must be in contact and work together. Doctor Puig assures us that when one breaks free, the harmful effects are known on a physical level.


In the case of the gastrointestinal tract, the person may suffer from ailments such as irritable bowel, spasms, digestive problems, etc. Unfortunately, little help can be offered to the patient suffering from these from a medical point of view. However, there are solutions on the emotional side.

Get rid of anxiety and calm your stomach

If the person lowers their anxiety levels or sees life with more hope, the digestive system will often naturally synchronize with the brain in the head.


Start smiling, even if it's fake!

Something as simple – or perhaps as simple in some situations – as flashing a smile has the ability to change the path of anxiety. It sends messages to the brain that everything is okay.

Although it may be difficult initially, our brains may feel obliged to adapt to the message if we manage to smile in an uncomfortable situation.


A "genuine smile" - that is, an involuntary or spontaneous smile - is said to have the same effect on the brain as a fake smile. Almost as if we received a compliment or good news.

Get rid of toxic emotions

Between 60 and 90% of all consultations in medical facilities are due to so-called "toxic emotions" (anger, anxiety, sadness, anger, shame, envy, guilt, hostility, disgust...) and the secretion of cortisol - the hormone of fear.

Looking at things on the bright side of life results in a physical change. The formation of new brain tissue that allows us to reinvent ourselves and thereby become capable of focusing on the positive parts in a continuous manner.


Stop bottling up your feelings, write them down

The price for continuing to bottle up your negative emotions can be illness. This is a very good reason to start getting hold of them.

One technique recommended by Dr. Puig is to write them down. By reflecting on your feelings in writing, you can go through the left frontal and prefrontal area – the base for positive emotions.

By articulating negative emotions through language, they absolutely must go through the left prefrontal area, and this automatically reduces their strength.


If the feeling is anger, go for a run

When faced with anger, Mario Alonso Puig recommends running, and fast. Because the oxytocin and beta endorphin that the body produces when running disconnects the amygdala and hypothalamus – the base of angry reactions.With this information, it is clear that the best thing for our health and well-being is to stop harboring negative emotions. In this way, we will avoid digestive problems and other more serious diseases that have to do with the stomach or intestines.


Before we put a lid on our disappointment, preserve our despair or lock away our anger, we should remember that by taking a pen and writing down your negative feelings on paper, you are giving yourself a much better option than piling them up.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر