حەسودیئیرەیی حەسودی چۆن کاریگەری لەسەر ژیانمان هەیە
ئیرەیی حەسودی دەتوانێت هەستێکی ماندووکردنی سۆزداری بێت و پەیوەستە بە خۆفریودان. دەروونناس مارسێلۆ سیبێریۆ لەم بابەتەدا زیاتر ڕوونی دەکاتەوە.
مێژووی مرۆڤایەتی ئەوە پشتڕاست دەکاتەوە کە ئێمە بوونەوەرێکی کۆمەڵایەتیین. لە سەردەمی یەکەمین هۆمینیدەکانەوە و زۆر دوای پەرەسەندنی جۆرەکانی تر، ژن و پیاو کۆبوونەتەوە بۆ ئەوەی پێکەوە بژین و بژین. ئێمە هەستەکانمان پەرەپێداوە و دەستمان کردووە بە ژیان لە گروپە کۆمەڵایەتییەکان. بەڵام ئەم هەستانە هەندێک جار دەتوانن زۆر زیانبەخش بن. لەم بابەتەدا باس لەوە دەکەین کە ئیرەیی چۆن کاریگەری لەسەر ژیانمان دەبێت.
دۆزینەوەی ئاگر نەک هەر توانیمان لە تاریکیدا ببینین، خۆمان لە سەرما بپارێزین و چێشت لێنێین، بەڵکو دەرفەتی ئەوەی پێداین لە دەوری ئاگرەکە کۆببینەوە و کۆمەڵایەتی بین، نزیکایەتی بە یەکتر بدەین و دەست بە یەکەم فۆڕمی سەرەتایی پەیوەندیکردن بکەین .
پەیوەندیکردن وەک جۆرێک لە وەرزش
هەر زوو پەیوەندیکردن وەک فۆرمێکی "وەرزش" دەستی بە گەشەکردن کرد کە کەسایەتی مرۆڤ، سیفەتی کارەکتەری، شێوازی قسەکردن، تۆن و زمانی جەستە، بەستێنی دیالۆگەکە و ناوەڕۆکی گفتوگۆکە هەموویان ڕۆڵێکی گرنگیان هەبوو.
لێرەوە هەم "وەرزشی پەیوەندی" ئەرێنی و هەم زۆر ژەهراوی سەریهەڵدا.
کاتێک دوو کەس هەوڵی پەیوەندیکردن دەدەن، لەگەڵ پێشکەوتنی گفتوگۆکەدا هەندێک یاسا سەرهەڵدەدەن. بەڵام تا خەڵک زیاتر قسە بکەن، یاساکان ئاڵۆزتر دەبن. وە لێرەدایە کە دەکرێت لێکتێگەیشتنەکان سەرهەڵبدەن.
گفتوگۆی نێوان سێ کەس بەزۆری کێشەدارترین "وەرزش"ە. زۆرجار دوو کەس لە خەڵک جۆرێک لە هاوپەیمانی دژی کەسی سێیەم پێکدەهێنن. زۆرجار کەسی سێیەم ناچارە بەرگەی دابڕان و ڕەتکردنەوە بگرێت لە دوو کەسەکەی تر. هەروەها لەوانەیە سەرزەنشت و پێشێلکاری و سووکایەتی و ئیرۆنی و ئیستفزازی و لە نێوان شتەکانی تردا هەبێت. بە دڵنیاییەوە دەتوانێت "وەرزش"ێکی زۆر ژەهراوی بێت.
شتێک کە لە پەیوەندی نێوان سێ لایەندا زۆر باو دەبێت، ئیرەییە. کاتێک ڕوودەدات کە پەیوەندی نێوان دوو تاک لەلایەن لایەنی سێیەمی ڕاستەقینە یان خەیاڵییەوە "داگیرکاری" بکرێت. زۆرجار یەکێک لەو دووانە دەست دەکات بە هەستکردن بە کەمێک پاڵنانی بۆ لایەک چونکە کەسەکە دەتوانێت هەست بکات کە هاوبەشەکە دەستی کردووە بە زۆر نزیکبوونەوە لە لایەنی سێیەم. ئەم "وەرزش" زۆرجار ئازار و شەڕانگێزی و تاوانباری و نائومێدی و هەست و سۆزی ژەهراوی تر دروست دەکات.
ئیرەیی کە یەکێکە لە تاوانە کوشندەکان چۆن کاریگەری لەسەر ژیانمان هەیە
مەسیحیەت بەو جۆرە ناسراوە کە ئیرەیی بە یەکێک لە گوناهە کوشندەکان دەزانێت لەگەڵ شەهوەت و خۆخواردن و تەمبەڵی و تەماح و لووتبەرزی و توڕەیی. ئیرەیی دەتوانێت لە زۆر ڕووەوە کاریگەری لەسەر ژیانمان هەبێت.
هەستی نەرێنی کاتێک سەرهەڵدەدات کە دەستکەوت و سەرکەوتنی کەسێکی تر جەخت لەسەر بێتوانایی (بەڕواڵەت) خۆی بکاتەوە بۆ بەدەستهێنانی هەمان شت.
ئەوەی بەزۆری ئەو کاتە ڕوودەدات ئەوەیە کە کەسی ئیرەییبەر هەوڵدەدات تاکەکەی بەرامبەر تێکبدات لە هەوڵێکدا بۆ شکاندنی. کەسی ئیرەییبەر لە ژێر ڕۆشنایی سەرکەوتنی تاکی بەرامبەردا ئەوەندە هەست بە بێ بایەخ دەکات کە دەبێت کەسەکە کەم بکاتەوە بۆ ئەوەی هەست بە باڵادەستی بکات.
ئیرەیی تەنها ئەوە نییە کە ئەو شتە بوێت کە ئەوانی تر دەیانەوێت. ئیرەیی ڕاستەقینە کاریگەری لەسەر ئەوە دروست دەکات کە وامان لێدەکات نەمانەوێت کەسێکی تر ئەوەی هەیەتی هەبێت، نە هیچ جۆرە سەرکەوتنێک.
ڕوونە کە ئیرەیی دایکی ناڕەزاییە، هەستکردنە بەوەی کە نایانەوێت کەسانی دیکە کارێکی باشیان هەبێت و ئەو بیرۆکەیەی کە بەڕاستی ئەوان بەو شێوەیە سەرکەوتوو نین کە خۆیان وا نیشان دەدەن.
ئینسانی حەسودی وەک مانگە دەستکردێک دەبێت لە دەوری کەسی ئیرەیی پێدراو
و ئازارەکە هەڵدەگرێت بۆ ناوەوە. ئەگەر کەسەکە لە دەرەوە ئازارەکانی خۆی نیشان
بدات، ئەوا کەمتەرخەمی خۆی ڕادەگەیەنێت.
ئیرەیی وەک شمشێرێکی دوو لێوار کاریگەری دەبێت
ئیرەیی هەستکردنە بە ناڕازیبوون کاتێک شتێکە مرۆڤ خاوەنی نییە، هەروەها ئارەزووی خاوەندارێتیکردنە بەجۆرێک کە مرۆڤ ئامادەبێت کەسێکی دیکە لێی بێبەش بکات.
هەندێک جار کەسی ئیرەیی پێدەچێت تەنانەت نازانێت تاکی بەرامبەر هەستێکی وای هەیە. هەرگیز کەس بە کەسی تر ناڵێت “ئیرەیی پێت دەبەم!” کەسی ئیرەییبەر هەوڵدەدات هەستەکانی بشارێتەوە و پێی باشترە گاڵتەجاڕی بەکاربهێنێت و سەرکەوتنی بەرامبەرەکەی بسڕێتەوە. دەرخستن یان نیشاندانی ئیرەیی مرۆڤ لەوە خراپتر دەبێت بۆ تەندروستی کەسی ئیرەییبەر.
ئەگەر بەڕێوەبەرێک لە ژینگەیەکی کاردا ئیرەیی بەو کەسانە ببات کە لەژێر دەستیدایە، ئەم ئیرەییە نەخشەی ڕەفتاری ئاڵۆزتر و نائاساییتر دروست دەکات، بەتایبەتی ئەگەر کەسی بەرامبەر سەرنجڕاکێش و زیرەک بێت. هەموو ئەم فەزیلەتانە لە چاوی ئەو کەسەدا گەورەتر دەبن کە ئیرەیی دەبات.
ئیرەیی کاریگەری لەسەر ئێمە دروست دەکات بۆ ئەوەی کەسی بەرامبەر بێ بەها بکەین
شتێک کە کەسی ئیرەییبەر دەیکات، بێ بەهاکردنی دەستکەوتەکانی تاکی بەرامبەرە. لەوانەیە بڵێت ئەو کەسە تەنها بەهۆی پەیوەندییە سیاسییەکانەوە یان لەبەر ئەوەی کەسەکە لەگەڵ سەرۆکەکەیە توانیویەتی ئەم ئاستە بگات. هەروەها دەتوانێت بانگەشەی ئەوە بکات کە لە پشت زیرەکی کەسەکەوە کێشەیەکی زۆری خێزانیی هەیە. بۆ نموونە یاریزانێکی تۆپی پێی ئیرەیی بەخش دەتوانێت هاوڕێیەکی بچووک بکاتەوە یان کاتێک دەرفەتەکە دەبینێت لێدانێکی خراپەکارانە بەو کەسە بدات.
ئیرەیی واتە ڕێزنەگرتن لە دووری یان نزیکیی سۆزداری. دەرئەنجامەکانی ئیرەیی کاتێک کاریگەری لەسەر هاوڕێ یان خوشک و براکان دەبێت، دەتوانێت هەستە تاریکەکان زیاتر خراپتر بکات.
ئیرەیی بریتییە لە حەزکردن لە بردنەوەی جامەکە، باشتر لە کەسی بەرامبەر یاریکردن، بەرزکردنەوەی پلە لەبری کەسی بەرامبەر، یان لە تاقیکردنەوەیەکدا باشتر دەربکەوێت.
زۆرجار ئیرەیی تەواو خیانەتکارانەیە. کەسی حەسودی وا خۆی نیشان دەدات کە دڵخۆشە بۆ بەرامبەرەکەی و دەستکەوتەکانی، بەڵام بەڕاستی هیوای ئەوە دەخوازێت کە کەسەکە شکست بهێنێت. لە پشت پیرۆزبایی پووچەوە ئارەزووی لەناوبردنی کەسەکە هەیە.
ئازاری خۆشی
ئیرەیی پەیوەستە بە هەڵوێستێکی بەدخوازی و ناپاک و بێ ئەخلاقی، هەستەکان کە وەک ستراتیژییەک بۆ زاڵبوون بەسەر کەسەکەدا کۆدەبنەوە. تاکی ئیرەییبەر هەوڵدەدات خۆی قەناعەت پێبکات کە سەرکەوتنی بەرامبەر بەو شێوەیە نییە کە پێدەچێت. کەسەکە هەم تاکەکەس و هەم سەرکەوتنەکانی بە کەم دەزانێت و هەم بێ بەها دەکات.
لەوانەیە کەسەکە شتگەلێکی وەک: "تەنها بەختە نەک توانا"، "ئەو بەو شێوەیە زیرەک نییە کە دەردەکەوێت"، "سەرکەوتنەکەی زۆر ناخایەنێت..." یان "هەموو شتێک تەنها بۆ نمایشکردنە".
ئەگەر کەسی ئیرەییبەر توانی خۆی قەناعەت پێبکات کە ئەوەی لەبارەی کەسی بەرامبەرەوە دەیڵێت ڕاستە، ئەوا تەنها خۆی فریو دەدات. لەوانەیە کەسەکە هەست بە باشتربوون بکات لەو بارەیەوە، بەڵام ئەوە خۆشگوزەرانی ڕاستەقینە نییە.
ئازاری خۆشی
ی کەسی ئیرەییبەر بە تایبەتی لەم بارودۆخانەی خوارەوەدا خۆی دەردەخات.
کەسی بەرامبەر شکست دەهێنێت
پڕۆژەی کەسەکە وەک پێویست ناڕوات
خەڵک ئەو کەسە ڕەتدەکەنەوە
کەسەکە تووشی خەمۆکی دەبێت
بابەتەکەی کەسەکە ڕەتدەکرێتەوە
فەرمانبەر لەسەر حیسابی کەسەکە سوودمەند دەبێت
ئیرەیی کاریگەری لەسەر ئێمە دروست دەکات بۆ ئەوەی خۆمان فریو بدەین
ئەمەش کاتێکە کە هیوا بێدەنگەکانی کەسی ئیرەیی بەخش دێتە دی. ئەمەش کاتێکە کە کەسەکە دەتوانێت خۆی لە سەرووی تاکی بەرامبەرەوە جێگیر بکات، و هەست بە باڵادەستی دەکات و ئەو خۆبەگەورەزانینە نزمە جارێکی دیکە بەرز دەبێتەوە. بەڵام ئەوە بەڕاستی متمانەی درۆیە و جێگەی ڕەزامەندی نییە. ئەم قۆناغەی شانازیکردن و ئاهەنگگێڕان بە شکستی بەرامبەرەکە پێی دەوترێت گلی.
یەکێک لە کاریگەرییە دەستکاریکەرەکانی ئیرەیی کاتێکە کە "دوژمن"ی کەسەکە بەهۆی ئەوەی ڕوویداوە هەست بە خراپیی دەکات. ئەوەی دواتر ڕوودەدات ئەوە دەردەخات کە بەڕاستی ئەم کەسە چەندە ساختەیە. کەسەکە بە خۆبەزلزانینەوە نزیک دەبێتەوە، بە ڕۆحێکی دۆستانە ساختە، و دەڵێت چەندە پەشیمانە بە دەربڕینەکانی وەک: "چەند دڵتەنگە کە کار نەکرد..." یان "زۆر بەداخەوە، بەڕاستی تێدەگەم هەستەکانت چۆنە".
ئیرەیی دەتوانێت مرۆڤ پڕ بکات لە هەموو جۆرە هەستێکی ترسناک و کۆنترۆڵنەکراو. تۆ بە خراپ باسی بەرامبەرەکەت دەکەیت و هەوڵدەدەیت بە شێوازی جۆراوجۆر ئازاری کەسەکە بدەیت: ئینکاری شتەکانی کەسەکە دەکەیت
کەسەکە پەراوێز بخە
زبڵدانی کەسەکە
سوکایەتی بەو کەسە بکە
خراپ مامەڵە لەگەڵ کەسەکەدا بکە لە ڕووی دەروونی یان جەستەییەوە
بە گاڵتەجاڕی مامەڵە بکە
گاڵتە بەو کەسە بکە
بەکارهێنانی ئیرۆنی یان دووانە ئینتەرندەر.
ئیرەیی بە سەرسامی بگۆڕەوە
مەگەر کەسێکی ئیرەیی درێژخایەن نەبیت، ڕەنگە لە شوێنێکی ژیانتدا هەستت بەم هەستە کردبێت. شتێکە کە ڕەگ و ڕیشەی قووڵی لە سروشتی مرۆڤدا هەیە.
لە پشت هەر کەسێکەوە کە هەست بە ئیرەیی دەکات، کەسێک هەیە کە خۆبەگەورەزانینی
کەمی هەیە و لەبری ئەوەی بەهای خۆی بدات، پێی باشترە کەسانی دیکە حەز نەکات بۆ
هاوسەنگکردنی خۆبەگەورەزانینی خۆی. بەڵام ئەم فۆرمە ناسکە لە بەهادان هیچ شتێک
ناکات بۆ باشترکردنی متمانە بەخۆبوون؛ تەنها دەبێتە هۆی ئەوەی مرۆڤ بۆچوونێکی کەمتر
لە خۆی هەبێت. ئەوەی دڵنیایە ئەوەیە کە ئەگەر کەسەکە درکی بەوە کردبێت کە چی ڕوودەدات،
ڕەنگە واز لە ئیرەیی بهێنێت. باوەڕپێنەکراوە کە هەستێکی ئاڵۆز وەک ئیرەیی دەتوانێت
بەهێزتر بێت لە سەرسامبوون بە کەسانی دیکە.
سەرسامبوون هەستێکی بەرز و پاکە. ڕێگایەکە بۆ بەهادان و ناسینی دەستکەوتەکانی هاوبەشی هاوبەش، هاوڕێ یان خزم، و دەربڕینی و ئاگادارکردنەوەیان. هەروەها هەستێکی سادە و ڕاست و دروستە. بەڵام بۆ ئەوەی مرۆڤ بەڕاستی هەست بە سەرسامی ڕاستەقینە بکات، دەبێت کەسێکی هاوسەنگ بێت. مرۆڤ دەبێت خۆی بە ڕوناکییەکی ئەرێنی ببینێت و لە ئەنجامدا ئامادەبێت پیرۆزبایی دەستکەوتەکانی لە بەرامبەرەکەی بکات.
سەرسامبوون دەرفەتمان پێدەبەخشێت کە پرسیار لە کەسی بەرامبەر بکەین کە چی کردووە بۆ ئەوەی سەرکەوتوو بین، و بەم شێوەیە زانیاری بەدەست بهێنین لەسەر ئەوەی کە چۆن خۆمان دەتوانین سەرکەوتن بەدەست بهێنین
How jealousy affects our lives
Envy can be an emotionally exhausting feeling and is linked to self-deception. Psychologist Marcelo Ceberio explains more in this article.
Human history confirms that we are social creatures. From the time of the first hominids and long after the evolution of other species, men and women have come together to live and live together. We have developed feelings and started living in social groups. But these feelings can sometimes be very harmful. In this article we will talk about how envy affects our lives.
The discovery of fire not only enabled us to see in the dark, protect ourselves from the cold and cook, but also gave us the opportunity to gather around the fire and be social, give each other closeness and begin the very first primitive form of communication.
Communication as a form of sport
Soon communication began to develop as a form of "sport" where one's personality, character traits, way of speaking, tone and body language, the context of the dialogue and the content of the conversation all played an important role.
From this arose both positive and highly toxic "communication sports".
When two people try to communicate, certain rules emerge as the conversation progresses. But the more people speak, the more complex the rules become. And this is where misunderstandings can arise.
A conversation between three people is usually the most problematic "sport". Two of the people often form a sort of alliance against the third person. The third person often has to endure isolation and rejection from the other two. There may also be reprimands, violations, insults, ironies and provocations, among other things. It can definitely be a very toxic "sport".
Something that is very common in communication between three parties is envy. It happens when a relationship between two individuals is "invaded" by a real or imagined third party. Often one of the two begins to feel a little pushed aside as the person can feel that the partner is starting to get too close to the third party. This "sport" often generates anguish, aggression, guilt and despair and other toxic emotions.
How envy, one of the deadly sins, affects our lives
Christianity is known to consider envy to be one of the deadly sins along with lust, gluttony, sloth, greed, pride and anger. Envy can affect our lives in many ways.
The negative feeling is triggered when someone else's achievements and success emphasize one's own (seeming) inability to achieve the same.
What usually happens then is that the jealous person tries to undermine the other individual in an attempt to break him or her. The envious person feels so insignificant in the light of the other individual's success that he or she must diminish the person in order to feel superior.
Envy isn't just about wanting what others want. True envy affects by making us not want someone else to have what he or she has, nor any kind of success.
It is clear that envy is the mother of resentment, a feeling of not wanting others to do well and the idea that they are not really as successful as they pretend to be.
A jealous person becomes like a satellite around the envied person and carries the pain inside. If the person were to show their pain outwardly, he or she would be announcing their inferiority.
Envy affects like a double-edged sword
Envy is a feeling of dissatisfaction when it is something one does not possess, and also the desire to possess it to such an extent that one is willing to deprive someone else of it.
Sometimes the envied person does not even know that the other individual has such feelings. No one ever says to anyone else, “I'm jealous of you!” The jealous person tries to hide their feelings and prefers to use sarcasm and write off the other person's success. Manifesting or showing one's envy would be even worse for the jealous person's health.
If a manager in a work environment envies those under him or her, this envy creates even more complex and unusual patterns of behavior, especially if the other person is attractive and intelligent. All these virtues are amplified in the eyes of the one who is envious.
Envy influences us to devalue the other person
One thing the envious person does is devalue the other individual's achievements. He or she may say that the person managed to get this far only because of political connections or because the person is with the boss. He or she can also claim that behind the person's intelligence lies a lot of family problems. For example, a jealous soccer player may belittle a fellow player or give the person a vicious kick when he or she sees the chance.
Envy means not respecting distance or emotional closeness. The consequences of envy when it affects friends or siblings can further exacerbate the dark feelings.
Envy involves wanting to win the trophy, play better than the other person, get a promotion instead of the other person, or do better on a test.
Envy is often quite treacherous. The jealous person pretends to be happy for the other person and his or her achievements, but really hopes that the person will fail. Behind the empty congratulations is a desire to destroy the person.
Hurt joy
Envy is associated with a malicious, dishonest and immoral attitude, feelings that come together as a strategy to overcome the person. The jealous individual tries to convince himself that the other person's success is not what it seems. The person underestimates and devalues both the individual and his or her success.
The person may say things like: "It's just luck, not ability", "She's not as smart as she seems", "His success won't last long..." or "It's all just for show".
If the jealous person manages to convince himself that what he or she says about the other person is true, he or she is only deceiving himself. The person may feel better about it, but it is not true well-being.
The jealous person's schadenfreude manifests itself especially in the following situations.
The other person fails
The person's project is not going as it should
People reject the person
The person suffers from depression
The person's article is rejected
An employee benefits at the person's expense
Envy influences us to deceive ourselves
This is when the envious person's silent hopes come true. This is when the person can position themselves above the other individual, and he or she feels superior and that low self-esteem is rising again. But that's really false confidence and it's not satisfying. This period of boasting and celebrating the other person's failure is called glee.
One of the most manipulative effects of envy is when the person's "enemy" feels bad because of what has happened. What happens then shows how fake this person really is. The person approaches smugly, in a fake friendly spirit, and says how sorry he or she is with expressions like: "How sad that it didn't work..." or "Too bad, I really understand how you feel".
Envy can fill a person with all kinds of horrible and uncontrollable emotions. You talk badly about the other person and try to hurt the person in various ways: Deny the person things
Marginalize the person
Trash the person
Insult the person
Treat the person badly psychologically or physically
Act sarcastic
Taunt the person
Using irony or double entenders.
Exchange envy for admiration
Unless you're a chronically jealous person, you've probably felt this feeling at some point in your life. It is something deeply rooted in human nature.
Behind every person who feels envy is a person with low self-esteem who, instead of valuing himself, prefers to dislike others to balance his self-esteem. But this fragile form of valuing does nothing to improve self-confidence; it only leads to an even lower opinion of oneself. What is certain is that if the person realized what was happening, he or she would probably stop being jealous. It is incredible that an emotion as complex as envy can be more powerful than admiration for other people.
Admiration is a noble and pure feeling. It is a way of valuing and recognizing the achievements of one's partner, friend or relative, and to express it and let them know about it. It is also a simple and straightforward feeling. But to really feel true admiration, one must be a balanced person. One must see oneself in a positive light and, as a result, be willing to congratulate the other person on his or her achievements.
Admiration gives us the opportunity to ask the other person what he or she did to succeed, and thus gain knowledge about how we can achieve success ourselves.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر