زبان بدن معنی عبارت Body language است. با تفسیر حرکات و حالات قرارگیری اعضای بدن فرد (بخصوص حالت قرارگیری دست و پا) میتوان تا حد زیادی فهمید که او در حال حاضر چه احساسی دارد. البته هر حرکتی معنی یکسانی ندارد و باید کمی دقت بکار برد. در قدم اول بهتر است بدانیم که زبان بدن چیست و اطلاعات لازم را در این باره کسب کنیم. دعوت می کنیم در ادامه با ما همراه باشید.
زبان بدن چیست
حتما تابحال دقت کرده اید که یک شخص در هنگام صحبت و ارتباط با شما بصورت غیرارادی و ناخودآگاه یکسری حالات و رفتارهای بدنی خاصی از خود بروز می دهد. رفتار و حالاتی مانند حالت قرارگیری دست ها و پاها، ارتباط چشمی و … یکسری اطلاعات با خود دارند که با دانستن آنها می توان احساسات لحظه ای شخص مقابل را بدست آورد. در مواردی که شخص یک تغییر و چالش احساسی را در درون خود تجربه می کند معمولا این تکاپو در زبان بدن آشکار می شود. استرس و اضطراب، ترس، دروغگویی، احترام، تواضع، و صدها مورد دیگر در زبان بدن تا حد بسیار بالایی قابل تشخیص است. برای مثال حرکات بدن یک فرد مضطرب حتی برای افرادی که چیزی از زبان بدن نمی دانند نیز قابل درک است. مثالهای متعددی وجود دارند که از میان آنها می توان به دروغگویی اشاره کرد. معمولا فردی که دروغ می گوید نمی تواند ارتباط چشمی مداوم داشته باشد. همچنین ممکن است دستش را جلوی دهان خود بگیرد و …
زبان بدن مردان
معمولا زبان بدن مردان و زنان شبیه به هم است اما قاعدتا یکسری تفاوت ها دارد. باید توجه داشت در مواردی که جنسیت مطرح است این موضوع می تواند مورد توجه قرار گیرد اما در حالات دیگر رفتارهای بدنی مردان و زنان شبیه همدیگر است.
زبان بدن زنان
با توجه به اینکه خانم ها احساساتی تر هستند زبان بدن زنان نیز می تواند موضوعی گسترده تر از زبان بدن مردان باشد. در واقع زبان بدن در شرایطی که شخص در حالت عادی قرار دارد نمی تواند مستند باشد. اما هر قدر احساسات و حالات مختلف روحی و روانی متفاوتی با شرایط عادی فرد اتفاق بیافتد رفتارها و حالات بدنی فرد می تواند نشانه ای قابل مستند از درون آن باشد.
کاربرد زبان بدن در زندگی روزمره
بادی لنگویج به عنوان عاملی مهم در ارتباطات می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در ارتباطات روزمره، کار و فعالیت ها، تربیت فرزند، ارتباط با همسر و … می توان از بادی لنگویج بهره برد. این موضوع بخصوص برای افرادی که در بیان احساسات خود مشکل دارند می تواند بسیار موثر باشد. به همین جهت تسلط و آموزش زبان بدن امری ضروری بنظر می رسد. در زیر به برخی از این موارد اشاره شده است:
- تشخیص درغگویی و صداقت فرد
- تشخیص استرس، اضطراب، هیجان و ترس
- تشخیص حس اشخاص نسبت به خود
- پیشبینی موضع، رفتار و تصمیمات افراد
- و ده ها مورد دیگر …
تشخیص دروغگویی و میزان صداقت فرد
یکی از بهترین روشهایی که در علم روانشناسی و روابط اجتماعی برای تشخیص دروغگویی استفاده می شود زبان بدن است. معمولا شخصی که دروغ می گوید حالات رفتاری زیر را دارد:
- خنده های زورکی یا اجباری در حین صحبت
- مالیدن چشم، گوش، چانه و گردن (قسمت زیر گوش)
- دست در جیب یا دستهای مشت کرده
- کشیدن یقه لباس
- پاهای بی قرار
- تغییر صدا و لحن بیان نسبت به حالت عادی و همچنین لکنت
- پوشاندن دهان با دست
- دزدیدن نگاه
تشخیص استرس، اضطراب و وحشت
معمولا اگر استرس، اضطراب، وحشت و ترس شدید باشد توسط افراد عادی نیز قابل تشخیص است. اما در برخی مواقع مقدار این رفتارها کم است و با کمک رفتارهای بدنی قابل تشخیص است. برای مثال شخصی که مضطرب است یک نوع بیقراری به همراه برافروختگی یا رنگ پریدگی در چهره او قابل مشاهده است. نحوه حرکت و قرارگیری دست ها نیز در تشخیص حالتهای رفتاری بسیار موثر است.
تشخیص احساس افراد نسبت به خود
بسیار مهم است تا در ارتباطات اجتماعی و کاری بدانیم احساس افراد نسبت به ما چیست. این اطلاعات به ما کمک خواهد کرد تا استراتژی مناسبی را بکار گرفته و بتوانیم در برقراری ارتباطات خود موفق باشیم. قاعدتا تیپ های شخصیتی بسیاری وجود دارد که می بایست رفتار متفاوتی برای هر کدام از آنها استفاده کرد و بدون شک نمی توان با همه افراد به یک حالت رفتار کرد.
پیشبینی موضع و رفتار دیگران
یکی از کاربردهای مهم Body language که از بررسی حرکات و رفتار بدنی شخص مقابل بدست می آید پیشبینی موضوع و رفتار است. برای مثال شخصی که مضطرب است غالبا نمی تواند بدرستی تمرکز کرده و عکس العمل مناسبی از خود برای انجام کار و تصمیم های مهم نشان دهد. این موارد را می توان در قالب های متفاوت برای صدها مورد دیگر مثال زد.
آلن پیز مدیر عامل یک شرکت مشاوره مدیریت در سیدنی استرالیا است. او به تهیه و تولید کتاب ها، فیلم هایی می پردازد که سازمان های بی شماری در سراسر جهان از آن ها استفاده می کنند تا مهارت های ارتباطی کارکنان خود را بهبود دهند. او پیش از نگارش کتاب زبان بدن، ده ها سال به مطالعه، مصاحبه و پژوهش در حوزه علوم رفتاری پرداخته است. بخشی از پیش گفتار کتاب زبان بدن او چنین است:
زبان بدن ؛ آلن پیز
” وقتی اولین بار اصطلاح «زبان بدن» در سال ۱۹۷۱ در همایشی به گوشم خورد، آنقدر ذوق زده شدم که همان موقع تصمیم گرفتم مطالب بیشتری درباره اش فرا بگیرم. سخنران از برخی پژوهش های پرفسور «ری بردوستیل» برایمان گفت که طبق آن ها بیشتر تعاملات انسانی با استفاده از حرکات، قیافه ها، طرز قرار گرفتن ها و فاصله ها صورت می پذیرند. آن زمان، چند سال سابقه فروشندگی داشتم و در دوره های سخت و طولانی بسیاری را در فنون فروش گذرانده بودم، اما هیچ کدام از آن ها حتی یک بار هم از جنبه های ارتباط غیرکلامی سخنی به میان نیآمده بود. طی بررسی هایم مشخص شد که اطلاعات کمی درباره زبان بدن وجود دارد و گرچه در برخی کتابخانه ها و دانشگاه ها مکتوباتی به چشم می خورد، بیشترشان مجموعه ای محدود از فرضیات افرادی بود که تجربه ای عملی درباره نحوه ی رفتار دیگران نداشتند و اگر هم داشتند تجربه ای جزئی بیش نبود. درکتاب حاضر، خلاصه ای از مطالعات پیشگامان علوم رفتاری را نیز آورده ام و آن ها را با تحقیقات مشابه صورت گرفته در علوم جامعه شناسی، مردم شناسی، جانورشناسی، آموزش، روان پزشکی، مشاوره خانواده، مذاکره و فروش حرفه ای تلفیق کرده ام.”
کتاب حاضر برای مجموعه بازاریابان، ویزیتور ها و فروشندگان بسیار مفید بوده و به آن ها چگونگی ارتباط صحیح برقرار کردن را آموزش می دهد. آنچه که یک ویزیتور در اولین تماس با مشتری باید درک کند بسیار حیاتی است؛ چراکه امکان دارد با رعایت نکردن نکاتی پیش پا افتاده او را از بستن یک قرارداد بزرگ محروم کند. از این جهت در این سایت سعی شده است بخش های کاربردی کتاب آلن پیز و دیگر دانشمندان حوزه علوم زبان بدن آورده شود تا بازاریابان و ویزیتور ها در کسب و کار خود موفق تر باشند.
آموزش بازاریابی در کلینیک مشاوره بازاریابی ایده
ما در کلینیک مشاوره بازاریابی ایده با بیش از ۷ سال فعالیت در حوزه های مختلف صنعتی، خدماتی و توزیعی در سراسر کشور به تجارب خوبی دست پیدا کرده ایم. بدون شک تلفیق علم و تجربه می تواند همچون دو بالِ پرواز برای ایده های نو و بدیع باشد. در این راستا بخش مشاوره بازاریابی صنعتی و همچنین بازاریابی صادراتی موسسه ایده توسط اینجانب مدیریت می شود. در طول این سال ها در حکم مدیر بازرگانی بین الملل، مدیر فروش، مدیر بازاریابی و همچنین مشاور بازاریابی در واحدهای صنعتی مختلف سراسر کشور فعالیت کرده ام. به لطف خدا و همچنین اعتماد صاحبین صنایع به تجارب عملیاتی خوبی دست پیدا کردم که امیدوارم برای علاقه مندان عرصه تولید و کارآفرینی جذاب و عملیاتی باشد.
ما به دنبال شومن بازی نیستیم؛ سعی می کنیم به شما یک برنامه عملیاتی برای بخش های تحقیقات بازاریابی، بازاریابی داخلی و بین الملل، برندینگ، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی میدانی، پلن فروش و در نهایت طرح ریزی برنامه جامع امور مشتریان بدهیم. بدون شک اگر یک واحد صنعتی، خدماتی و یا توزیعی به این برنامه طراحی شده عمل کند به جواب های جالبی خواهد رسید. تیم مشاوره ما به حدی از کار خود مطمئن است که بعد از جلسه مشاوره در صورتی که شما یک بیزنس پلن قوی داشته باشید حاضر خواهد بود در برنامه بازاریابی شما مشارکت کند و از مقام طرح ریزی به مرحله نظارت و اجرا نیز گام بردارد.
فرم مشاوره و یا شرکت در کارگاه
لطفا در صورتی که درخواست مشاوره و یا شرکت در کارگاه دارید فرم زیر را به دقت تکمیل کرده و دکمه "ثبت درخواست" در انتهای فرم را بزنید؛ خیلی زود با شما تماس خواهیم گرفت
با تشکر ساموئیل کرماشانی