۱۴۰۲ مهر ۲۱, جمعه

تێگەیشتن لە خۆپاراستن لە داواکاری نەخۆشی (PDA)

 


تێگەیشتن لە خۆپاراستن لە داواکاری نەخۆشی (PDA)

کەسێک کە خۆپاراستن لە داواکاری نەخۆشی (PDA)ی هەیە، خۆی لە زۆرێک لە بارودۆخەکانی ڕۆژانە بەدوور دەگرێت، چونکە وەک داواکاری یان هەڕەشەئامێز هەستیان پێدەکرێت. لێرەدا دەتوانن زیاتر دەربارەی ئەم تایبەتمەندییە تاڕادەیەک نادیارە لە ناو سپێکتریمی ئۆتیزمدا بزانن.


هەموومان خۆمان لە هەندێک چالاکیی بەدوور دەگرین، یان لەبەر ئەوەی حەزمان لێی نییە یان لەبەر ئەوەی هەست بە ئەنجامدانیان ناکەین. بۆ نموونە ئەو پڕۆژانە دوادەخەین کە بە بێزارکەر دەزانین یان ڕەتیدەکەینەوە چاکە بۆ ئەو ناسیاوانە بکەین کە هەست ناکەین یارمەتیان بدەین. ئەمە سروشتییە. بەڵام بۆ هەندێک کەس ئەم ڕەتکردنەوە زۆرجار و بە ناچاری، لە بەرامبەر هەموو جۆرە داواکارییەکدا دێت. ئەم حاڵەتە بە PDA (دوورکەوتنەوە لە داواکاری نەخۆشی) ناسراوە.


لەم حاڵەتەدا تاکەکەس خۆی لە دۆخەکە بەدوور دەگرێت نەک تەنها لەبەر ناڕەزایی یان لەبەر ئەوەی بڕیاری ئەوە دەدات، بەڵکو لەبەر ئەوەی ئاستی بەرزی دڵەڕاوکێ کە لە کەسەکەدا دروستی دەکات هیچ بژاردەیەکی دیکەی بۆ بەجێناهێڵێت. لە ئەنجامدا ڕەنگە ڕەفتاری تاکەکەس وەک دژایەتی یان سەرپێچیکار لەلایەن ژینگەوە سەیر بکرێت. بەڵام لە واقیعدا تەنها ڕێگایەکە بۆ مامەڵەکردن لەگەڵ ناڕەحەتی ناوەوەی مرۆڤ.

دوورکەوتنەوە لە داواکاری نەخۆشی

خۆپاراستن لە داواکاری نەخۆشیەکان بەشێکە لە سپێکتریمی ئۆتیزم. ئەم سپێکترۆمە هەمەچەشنی واقیع لەخۆدەگرێت کە هێشتا زانیارییەکی تەواومان لەسەر نییە. بۆیە تایبەتمەندی و پێداویستییەکانی ئەو کەسانەی کە تووشی PDA بوون بە باشی تێنەگەیشتوون و جێبەجێ نەکراون.





ئەم زاراوەیە بۆ یەکەمجار لەلایەن دەروونناس ئەلیزابێس نیوسۆن بەکارهێنراوە. بەڵام تا یەک دوو دەیە لەمەوبەر بوو کە دەستی بە سەرنجدان کرد. دواتر لە بڵاوکراوە زانستییەکاندا دەستی کرد بە دەرکەوتن و لە کۆنفرانسەکاندا باسی لێدەکرا.


ئەم زاراوەیە ئاماژەیە بۆ بەرەنگاربوونەوەی بەردەوام یان دوورکەوتنەوە لە داواکارییەکانی ژیانی ڕۆژانە. بۆ هەموو پێداویستییەک لە ژیانی ڕۆژانەدا. هەرچەندە بچووک دەرکەوێت، تاک بە ڕەتکردنەوە کاردانەوەی دەبێت. جگە لەوەش کەسەکە ستراتیژی جیاواز بەکاردەهێنێت بۆ ئەوەی لێی دووربکەوێتەوە یان ڕزگاری بێت.


ئەمە تایبەتمەندی سەرەکی PDA یە کە لە کاتی منداڵیدا دەردەکەوێت و بەزۆری تا تەمەنی گەورەیی بەردەوام دەبێت. بەڵام بۆچی ئەمە ڕوودەدات؟ کاتێک تاک ڕووبەڕووی داواکاری یان داواکارییەکی دیاریکراو دەبێتەوە، لە ڕاستیدا هەستی ئەوە دەکات کە لە لایەنی دۆڕاودایە. ئەمەش لەبەر ئەوەیە کە تاک هەست دەکات کەسی بەرامبەر پێگەیەکی دەسەڵاتداری هەیە. بۆ نموونە کاتێک داوا لە منداڵێک دەکرێت دەست لە شتێکی ناسک نەدات.


لەدەستدانی ئۆتۆنۆمی

جگە لەوەش تووشبووەکە هەست دەکات کە ئۆتۆنۆمی خۆی لەدەستداوە کاتێک کەسێک کۆنترۆڵی دەکات. هەرچەندە ئەمە بۆ زۆربەمان کێشە نییە، بەڵام ئەو کەسانەی کە PDA یان هەیە داواکارییەکان وەک هەڕەشەیەک هەست پێدەکەن. ئەمەش بەو مانایەیە کە سیستەمی دەمارەکانیان بە شێوەیەکی دروست خۆی ڕێکناخات. بە جۆرێک هەست دەکەن کۆنتڕۆڵی لەدەست دەدەن، ئەمەش وایان لێدەکات هەموو شتێک بکەن بۆ ئەوەی کۆنتڕۆڵی بکەنەوە. ڕێوشوێنی جۆراوجۆر دەگرنەبەر، وەک:


چالاکانە ئەو ئیدیعایە ڕەت بکەرەوە.

دوور بکەوەرەوە لێی بە گۆڕینی بابەتەکە، بیانوو هێنانەوە یان جێهێشتنی بۆ دواتر.

تەواو پێچەوانەکەی بکە. بۆ نموونە لە نموونەی سەرەوەدا، منداڵەکە ڕەنگە چەندین جار دەست لەو شتە بدات کە داوای لێکرابوو لێی دوور بکەوێتەوە.

ئەگەر تاک نەتوانێت خۆی لە داواکارییەکە بەدوور بگرێت یان کۆنترۆڵی بکاتەوە، یان ئەگەر کەسی بەرامبەر پێداگری بکات، ئەوا بەهۆی ئاستی دڵەڕاوکێیەوە تووشی قەیران یان توانەوەی دەروونی دەبێت.


تێڕوانین بۆ مەرجەکە

ئەم جۆرە ڕەتکردنەوە، یان وەڵامدانەوەی شەڕ یان فڕین، دەتوانێت لە هەر کەسێکدا ڕووبدات. بەڵام لە دۆخی PDA دا بەهۆی داواکاری جۆراوجۆرەوە دەستپێدەکات کە پێناچێت گرنگییەکی زۆریان هەبێت. بۆ نموونە:



داواکاری ڕاستەوخۆ، وەک "دەبێت جێگاکە دروست بکەیت".

پرسیارەکان، وەک "ئەتەوێت چی بخۆیت؟"

سەپاندنی خشتە و سنووری کات بۆ تەواوکردنی ئەرکێک.

بارودۆخی گۆڕاو، نوێ یان نادیار کە تاک هیچ کۆنتڕۆڵێکی بەسەردا نییە.

هەر شتێک کە هەستکردن بە پابەندبوون یان پێویستییەک بۆ ئەنجامدانی ئەرکێک لەخۆبگرێت، تەنانەت کاتێک باس لە پێداویستییە کەسییەکان دەکرێت. بۆ نموونە ناچاربوون لە کاتێکی دیاریکراودا هەستن، خواردن یان دوش.

ئەو بارودۆخانە کە داواکاری یان چاوەڕوانییەکان بەرامبەر بە تاک دروست دەبن. بۆ نموونە کاتێک کەسەکە دەستخۆشییەک وەردەگرێت، وەک مەرجێک هەستی پێدەکات بۆ ئەوەی لە بۆنەکانی داهاتوودا لە هەمان ئاستدا نمایش بکات.

ئەو ڕووداوانە یان بارودۆخانەی کە دەبنە هۆی باری زۆری هەستەکان.

بەکورتی، تووشبووان خۆیان لە هەر بارودۆخێک بەدوور دەگرن کە ناڕەحەتی دروست بکات، ڕۆتینەکانیان بگۆڕێت، یان هیچ جێگەی سەرنجیان نەبێت. کە ووتمان، تەنانەت لەوانەیە خولیایەک، گەڵاڵەیەکی سەرنجڕاکێش، یان پێویستییەکی بنەڕەتی وەک مەرجێک هەست پێبکەن کە ئەم پێویستییە ڕەهایە بۆ دوورکەوتنەوە دەوروژێنێت.

خۆپاراستن لە داواکاری نەخۆشیەکان کاردانەوەیەکە بەرامبەر بە هەستکردن بە داواکاری و لەدەستدانی کۆنترۆڵ.

دەستێوەردانەکان بۆ دوورکەوتنەوە لە داواکاری نەخۆشی

گرنگە تێبگەین کە ئەو کەسانەی کە PDA یان هەیە یاخی نین یان لە کاتی دوورکەوتنەوە لە داواکارییەکان. کاردانەوەیەکی حەتمییە بەرامبەر بە هەستکردن بە داواکاری و لەدەستدانی کۆنترۆڵ. هەروەها نابێت مرۆڤ لەبیری بکات کە ئەوان نەخۆشی ئۆتیزمیان هەیە.


دەرکەوتووە کە ئەم پرۆفایلە تایبەتە زۆرجار کۆمەڵایەتی زیاتر و کارایی بەرزتر نیشان دەدات. هەر لەبەر ئەم هۆکارەش ​​مەیلی ئەوەمان هەیە چاوپۆشی لە پێداویستی و تایبەتمەندییەکانیان بکەین. بەڵام هێشتا تووشی کێشە دەبن لە تێگەیشتن لە کۆدە کۆمەڵایەتییەکان. جگە لەوەش هەستەکانیان چڕ و سەرسەختن و ئارەزووی ناچاری یان سنوورداریان هەیە.


هەنگاوێکی یەکەمی بنەڕەتی (کە هەم تاکی خاوەن PDA و هەم ئەوانەی لە دەوروبەری دەبێت بیگرنەبەر) بریتییە لە تێگەیشتن لەم واقیعە و وەک خۆی قبوڵکردنی. دوای ئەوە دەتوانیت دەستکاری و گونجانی پێویست بکەیت.


ڕێکخستن و گونجاندن

داواکارییەکان بشارەوە. بۆ نموونە لە حاڵەتی منداڵدا دەتوانیت بیکەیتە یاری. لە گەورەکاندا دەتوانیت هەوڵبدەیت خۆشتریان بکەیت یان ئاسانتر بەرگە بگرن.

پێداویستیەکانی پشک. تووشبوو زیاتر ئەگەری ئەوەی هەیە کە ئەرکێک لە کۆمەڵگەی کەسێکی تردا ئەنجام بدات نەک قبوڵ بکات کە بە تەنیا ئەو ئەرکە ئەنجام بدات.

ڕوونکردنەوە و هەستکردن بە کۆنتڕۆڵکردن پێشکەش بکە. تا ئەو جێگایەی کە دەکرێت، دەتوانێت یارمەتیدەر بێت کە تووشبووان لەوە تێبگەن کە بۆچی پێویستە ئەرکێک ئەنجام بدەن و هەندێک سەربەخۆیییان پێ بدرێت بۆ تەواوکردنی. بۆ نموونە دەتوانیت چەند بژاردەیەک پێشکەش بە منداڵان بکەیت. گەورەکان دەتوانن کارەکان هەڵبژێرن کە پلەبەندی تەختیان هەبێت کە نەرمی و نەرمی پێشکەش بکەن.

بۆ ئەوەی ئەو کەسانەی زیانیان بەرکەوتووە کات بۆ خۆیان بەبێ داواکاری، کە بتوانن هەست بە ئازادی تەواو بکەن.

بە کورتی، تووشبووان دەبێ ئاگاداری خۆپاراستن لە داواکارییەکان بە نەخۆشییەکانیان بن، تێبگەن کە بۆچی ڕوودەدات و دەتوانن چ ستراتیژییەک بەکاربهێنن بۆ دوورکەوتنەوە لێی.


بەم تێگەیشتنە باشتر دەتوانن دەستکارییەکان جێبەجێ بکەن بۆ ئەوەی یارمەتیان بدەن لە بەڕێوەبردنی ئەو دڵەڕاوکێیەی کە حاڵەتەکە دەبێتە هۆی. لە حاڵەتی منداڵاندا، ڕەنگە گەورەساڵانی بەرپرسیار پێویستیان بە پشتیوانی پیشەیی هەبێت بۆ ئەوەی لە پێداویستییەکانی منداڵەکەیان تێبگەن و بزانن چۆن بەردەوام بن.

Understanding Pathological Demand Avoidance (PDA)

A person with pathological demand avoidance (PDA) avoids many everyday situations because they are perceived as demanding or threatening. Here you can find out more about this relatively unknown trait within the autism spectrum.

We all avoid certain activities, either because we don't like them or because we don't feel like doing them. For example, we put off projects we find boring or refuse to do favors for acquaintances we don't feel like helping. This is natural. But for some people this rejection comes often and inevitably, in the face of all kinds of demands. This condition is known as PDA (pathological demand avoidance).


In this case, the individual avoids the situation not simply out of displeasure or because he decides to do so, but because the high level of anxiety it causes in the person leaves him no other option. Consequently, the individual's behavior may be seen as oppositional or defiant by the environment. But in reality it is just a way of dealing with one's inner discomfort.

Pathological demand avoidance

Pathological demand avoidance is part of the autism spectrum. This spectrum includes a diversity of realities about which we still do not have sufficient knowledge. Therefore, the characteristics and needs of people with PDA are not well understood and catered for.


The term was first used by psychologist Elizabeth Newson. However, it was not until a couple of decades ago that it began to be noticed. Subsequently, it began to appear in scientific publications and was mentioned at conferences.


The term refers to a constant resistance to or avoidance of the demands of daily life. For every requirement in everyday life. However small it may seem, the individual reacts with rejection. In addition, the person uses different strategies to avoid or get rid of it.


This is the main feature of PDA that manifests during childhood and usually persists into adulthood. But why does this happen? When the individual is faced with a certain request or demand, he actually experiences the feeling of being on the losing side. This is because the individual feels that the other person has a position of authority. For example, when a child is asked not to touch a delicate object.


A loss of autonomy

In addition, the sufferer also feels that he has lost his autonomy when someone controls him. Although this is not a problem for most of us, individuals with PDA perceive demands as a threat. This means that their nervous system does not regulate itself correctly. Somehow they feel they are losing control, which leads them to do everything to regain it. They take various measures, such as:


Actively reject the claim.

Avoid it by changing the subject, making excuses or leaving it for later.

Do the exact opposite. For example, in the above example, the child may repeatedly touch the object they were asked to stay away from.

If the individual cannot avoid the demand or regain control, or if the other person insists, he or she may suffer a crisis or mental meltdown due to his or her anxiety level.


The perception of the requirement

This type of rejection, or fight or flight response, can occur in anyone. But in the case of PDA, it is triggered by various requests that do not seem to have much significance. For example:


Direct requests, such as "You must make the bed".

Questions, such as "What do you want to eat?"

Imposing schedules and time limits to complete a task.

Changing, new or uncertain situations over which the individual has no control.

Anything that involves a sense of obligation or a necessity to perform a task, even when it comes to personal needs. For example, having to get up at a certain time, eat or shower.

Situations where demands or expectations are created towards the individual. For example, when the person receives a compliment, he perceives it as a requirement to perform at the same level on future occasions.

Events or situations that cause sensory overload.

In short, sufferers avoid any situation that creates discomfort, changes their routines, or is of no interest to them. That said, they may even perceive a hobby, an appealing proposition, or a basic need as a requirement that triggers this absolute need for avoidance.

Pathological demand avoidance is a reaction to the feeling of demand and loss of control.

Interventions for pathological demand avoidance

It is important to understand that individuals with PDA are not rebellious or cross when avoiding demands. It is an inevitable reaction to the feeling of demands and loss of control. One must also not forget that they have an autism spectrum disorder.


It has been shown that this particular profile often exhibits greater sociability and higher functionality. For this reason, we tend to overlook their needs and characteristics. But they still experience difficulties in understanding social codes. In addition, their emotions are intense and overwhelming, and they have compulsive or limited interests.


A fundamental first step (which both the individual with PDA and those around him must take) is to understand this reality and accept it as it is. After that, you can make the necessary adjustments and adaptations.


Adjustments and adaptations

Hide requests. In the case of children, for example, you can turn them into games. In adults, you can try to make them more fun or easier to bear.

Share requirements. The sufferer is more likely to perform a task in the company of someone else than to accept to perform it alone.

Offer explanations and a sense of control. As far as possible, it can be helpful to make those affected understand why they should perform a task and give them some autonomy to complete it. For example, you can offer children several options. Adults can choose jobs with flat hierarchy that offer flexibility.

To give those affected time for themselves without demands, where they can feel completely free.

In short, sufferers should become aware of their pathological avoidance of demands, understand why it occurs and what strategies they can use to avoid it.


With this understanding, they will be better able to implement adjustments to help them manage the anxiety the condition creates. In the case of children, the responsible adults may need professional support to understand their child's needs and know how to proceed

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر