۱۳۹۱ دی ۱۰, یکشنبه

در باره بیماران جنسی در میان انسانها چه زنان و چه مردان

دکتر مریم محبی ، رواندرمانگر و سکس تراپیست

در باره بیماران جنسی در میان انسانها چه زنان و چه مردان
 طبق آمار از آنجا که 40 تا 60 


درصد از مشکلات زناشویی را روابط جنسی آنها شامل می شود ضرورت بررسی علمی تر به مقوله سکس در موارد در مانی بیشتر محسوس گشته است و جوامع علمی را بر آن داشته تا پایه ریز علم نوین باشندبنام سکسولوژی. سکسولوژی علمی است نوین و چند وجهی که ارتباط تنگاتنگی با علوم پزشکی، روانپزشکی، روانشناسی، آمار، جامعه شناسی، جرم شناسی، زیست شناسی و حتی هنر و موزیک دارد. تعریف علمی سکسولوژی عبارت است از: مطالعه هدفمند رفتار جنسی در انسان و حیوان که این رفتار از قبل از تولد جاندار شروع گشته و در طول زندگی او ادامه می یابد سکسولوژی در بیشتر فرهنگ لغات تحت عنوان علم مطالعه جنسیت تعریف شده است جنسیت درواقع همان شرایطی است که یک مرد را از زن متمایز می کند و سکستراپی عبارتست از رفع تخصصی گرفتاریها و مشکلاتی که فرد در رابطه با رفتار جنسی خود و یا شریک جنسی خود دارا می باشد. سکسولوژی مدرن ترکیبی از زمینه های متفاوتی همانند روانشناسی آمار بیولوژی جامعه شناسی آسیب شناسی و مردم شناسی می باشد نکته قابل ذکر اینکه سکسولوژی یک علم توصیفی است و نه یک علم تجویزی بدین معنی که سکسولوژی بیش از آنکه در پی تایید و یا تکذیب رفتار جنسی باشددرپی ریشه یابی علل رفتار و عوامل موثر بر این رفتار می باشد
////////////////////////
اعتیاد مزمن به تمایلات جنسی

اعتیاد مزمن به تمایلات جنسی
مصاحبه اختصاصی با مریم محبی در خیابان زندگی


خون و جنسیت

پدیده قاعدگی از جمله تابوهای ریشه دار در حافظه فرهنگی اکثر کشورهای دنیا به شمار میرود. پدیده دفع ماهیانه خون از بدن زن صرفاً یک واقعه فیزیولوژیکی محسوب نگشته بلکه باردار حجم عظیمی از باورهای خرافین بوده است .


 این نگرش که قدمتی به درازای عمر بشریت دارد نه تنها اذهان مردان جامعه نسبت به زنانگی زن را تحت تاثیر خود قرارداده است بلکه حتی زنان نیز خود ذهنیت رایج در جامعه را پذیرفته و نا خودآگاهانه آنرابه دختران جوان خویش میاموزند. هر آنچه جامعه لقب " تابو" بدان اطلاق میکند معنایی خطر آور در دل دارد ، در واقع انجه سلامتی جسمی – روانی فرد را در جامعه مورد تهدید قرار دهد و برای اعضای جامعه خطر زا تلقی گردد باید از ان رهید و بدان نزدیک نشد . لیکن آیا براستی قاعده شدن زن خطری برای او و جامعه به همراه میداشته و یا دارد که جامعه از صراحت لهجه در این باب تفره رفته است ؟ با کنکاشی در لابلای اسناد تاریخی گویی که چنین هم میبوده است . از اولین تحلیل روانشناختی چادویک در 1932 که قاعدگی را " حس ناخوشانید گناه برآمده از غریزه " تعریف نمود تا 1960 که ویلیام ستفن " اضطراب اختگی " را بستر تابو شدن قاعدگی متصور گشت در بسیاری جوامع زن قاعده " مانا" یعنی فردی که دارای " قدرت ویژه" است لقب میگرفته است . لذا باور شایع این بوده که زن قاعده در طول دوره قاعدگی توانمندی در او چیره میگردد که توان کنترل و تسلط روانی بر مرد پیدا میکند . لذا در این جامعه مرد محور، بکار گیری کلمه " آلودگی " شاید سیاست بهتری در جلوگیری از رابطه زن و مرد با یکدیگر تلقی میگردیده است . نجسی و " نحوست" کلماتی هستند که به کرات در ادبیات جنسی جوامع مختلف در باب وضعیت زن قاعده بکار رفته است . از آنجایی که غذا و ارتباط جنسی دو مقوله مهمی میبوده اند که زن و مرد را در کنار یکدیگر قرار میداده است بنا بر این کلیه فعالیت های مربوط به کشت و صید و شکار و نیز هم خوابگی در این دوره از قوانین خاصی میبایسته تبعیت جویند به عنوان مثال اینکه زن در دوره قاعدگی نباید سر زمین کشاورزی حضور پیدا کند چرا که زمین خشک شده محصولات به ثمرنرسیده و حتی عرق ، اشک ، ادرار ، شیر و حتی نفس کشیدن او هم بر کیفیت محصول یا میزان صید یا احتمال شکار تاثیر گذارند همگی اشاره بر نحوسیت زن در دوره قاعدگی دارند.علاوه بر این حتی تندرستی مردی که در دوره قاعدگی با زن در ارتباط باشد نیز ممکن بوده به مخاطره افتد چرا که نرمی استخوان مرد ، التهاب مجاری ادراری در مرد ، تیرگی رنگ پوست مرد به باور بسیاری از جوامع از پیامدهای منفی این وضعیت زن عارض مرد میگردد.
لذا میبینیم از آنجایی که " خون " به طور کلی یاد آور جراحت ، جنگ ، اختگی و مرگ است وقوع هر ماهه آن در بدن زن ، تولید کننده نوعی دلهراسی در مرد می بوده است که با تدابیر موجود سعی در دور نگاه داشته شدن زن و وسایل مورد استفاده او در طول دوروه قاعدگی میشده است . در جوامع بسیاری به مدت یک هفته یا زن قاعده از محیط منزل دور نگاه داشته میشده است ویا مرد در محل دیگری دور از خانه به زندگی خود ادامه میداده و پس از خاتمه دوره پرید به منزل مراجعت مینموده اند.
ذکر نکات فوق نباید این ذهنیت را برای خواننده القا نماید که امروزه بر زندگی زنان قاعده چیزی خیلی متفاوت تر از آنچه در گذشته بر انان میرفته در شرف وقوع است . در جوامع امروزی اعم از شرقی یا غربی هنوز پرید شدن اتفاقی نیست که به راحتی بتوان در محافل حتی دوستانه سخن از آن به میان اورد نمونه این ذهنیت زن هراس را شاید بتوان در نوع آکهی های تبلیغاتی متذکر گردید . در تهیه اگهی های مربوط به تولید نوارهای بهداشتی ، هراس از خون و خودداری از بکارکیری کلمه خون در تعریف و توصیف موارد کاربردی این محصولا ت و نیز پرهیز از بکارگیری رنگ واقعی خون و رنگ قرمز و جایگزین کردن آن با رنگ آبی ،خود گواهی دهنده این مدعا میباشند
مادرانی که هنوز از انتقال صحیح اطلاعات قاعدگی به دختران خود ناتوان بوده و دختران پریشان خود را که برای اولین بار خون قاعدگی را رویت کرده اند و هراسان برای استمداد کمک نزد مادر سراسیمه میگردند با فرود اوردن سیلی بر روی صورت آنها از بسته شدن بخت جلوگیری میکنند. زنان بسیاری که از پرید شدن خود شرم داشته و کلیه مشکلات روحی عصبی خود را به یکباره ناشی از عارض شدن قاعدگی در خود میدانند ودرصدد خاتمه بخشی به این جریان طبیعی بدن خود بر میایند و با استفاده از متد های پزشکی و دارویی سعی در حذف قاعدگی از پیکره زندگی خود دارند
به هر تقدیر هدف از ارائه مطالب فوق ، یاد آوری مجدد درد کهنه ایست که سالیانی دراز خاطر زنان را ازرده است پیامدهای روحی روانی و آسیب های اجتماعی که بر هویت زنانگی بدلیل کج فهمی و زنگار گرفتگی داستان قاعدگی وارد آمده است . به نظر میرسد زمان شکسته شدن تابوی " قاعدگی " نیز فرا رسیده باشد . برما زنان جامعه است که از طرق مختلف آگاهی های لازم در مورد فرایند قاعدگی ، مراقبت های لازم این دوره و نیز خطرا ت احتمالی را در اختیار دختران جوان جامعه قرار دهیم تا از این پس با نگاهی مثبت پدیده قاعدگی را پذیرا گرباشند. این مقوله نیاز به تحلیل و تحقیقات پزشکی ، روانشاختی ، اجتماعی و نیز مذهبی میدارد که با جمع آوری معتبر ترین مدارک موجود بتوان با باور های کهن در باب قاعدگی مبارزه کرد . در این راستا نویسنده دست تمامی عزیزانی که مایلند در ابعاد مختلف درانجام این مهم یاری گر باشند صمیمانه میفشارد . بخش تکمیلی این تحقیق شامل خاطرات شما خوانندگان بانوی این مطلب است که بدون ذکر نام نگرانی از افشای هویت خود ،صرفاً آنچه بر شما در روز قاعدگی گذشته است را به گوش سایر زنان ایرانی برسانید تا از جمع اوری این مجموعه درد کهنه قاعدگی را التیام بخشیم در این راستا میتوانید از طریق تلفن و ایمیل نقطه نظرات خود را در باب قاعدگی با ما در میان گذارید .. مضافاً بر اینکه شماره زیر ، تلفن پیغامگیری است که به ضبط مطالب و اظهارات شما در این راستا اختصاص داده شده است:
Voice Mail: 818-732-1622
شادو پیروز باشید و شعار همیشگی را در گوش که " سکس بهتر ، زندگی بهتر"
دکتر مریم محبی ، رواندرمانگر و سکس تراپیست
905-597-1622

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر